quarta-feira, 8 de agosto de 2018

ARISS contact planned for schools in Zwoenitz and Kaiserslautern,Germany

An International Space Station school contact has been planned for Alexander Gerst KF5ONO with Matthes-Enderlein-Gymnasium Zwoenitz, Zwoenitz, Germany and Hohenstaufen-Gymnasium Kaiserslautern, Kaiserslautern, Germany

The event is scheduled Monday 13 August 2018 at approximately 13:48 UTC (15:48 CEST).
The conversation will be conducted in German.
The contact will be a direct operated by DL0MEG and DL0XK.
The downlink signals will be audible in parts of Europe on 145.800 MHz FM.

School Information:
Matthes-Enderlein-Gymnasium Zwoenitz
Der Name der Schule ist „Matthes-Enderlein-Gymnasium, sie wurde 1975, in der damaligen DDR gegründet. Der Gründungsname war Friedrich-Engels Polytechnische Oberschule. Ab 1992 wurde sie als Gymnasium gefuehrt.
In den Jahren 2002 und 2003 wurde die Schule renoviert und 2008 kamen naturwissenschaftliche Raeume und moderne Raeume für Informationstechnologie dazu.

Jetzt lernen 670 Schueler und lehren 60 Lehrer.  Unterrichtet werden 2 unterschiedliche Profile, zum einen das wissenschaftliche Profil  und zum anderen ein sprachliches Profil mit einer dritten auslaendischen Sprache.
Neben Englisch als erste Fremdsprache werden noch Latein, Franzoesisch und Russisch gelehrt.

Folgende Lernbereiche werden im naturwissenschaftlichen Profil unterrichtet:
Klasse 8: Optik, Gesundheitserziehung, Erdatmosphaere, Wasser
Klasse 9: Licht und Farben, Kommunikation, Boden
Klasse 10: Messen, Steuern, Regeln; Bionik, Astronomische Beobachtungen
Die Schule ist ein Gymnasium mit naturwissenschaftlichem und sprachlichem Profil. Dadurch ist es moeglich, die Vorgäaege aller Aktivitaet im Zusammenhang mit dem ISS Kontakt  in den Unterricht der 8., 9. Und 10. Klasse
zu integrieren.

Raumfahrt insbesondere das Projekt ISS, Atmosphaere und die internationale Zusammenarbeit werden zum Unterrichtsstoff. Die Schueler im sprachlichen Profil erhalten mit der Vorbereitung und Durchfuehrung des Kontaktes zur ISS,
die Moeglichkeit ihr erlerntes Wissen auszubauen und anzuwenden.

Das Matthes-Enderlein-Gymnasium biete im Rahmen des Ganztagsangebotes ein vielfaeltiges  Betaetigungsfeld im naturwissenschaftlichen Bereich:
-       Lizenzkurs zur Erlangung der Amateurfunklizenz
-       Aufbau von Elektronischen Schaltungen in den Bereichen: Telekommunikation und Netze
Meteorologie, Aerologie, Klimatologie, Geo-/Raumwissenschaften, Radioastronomie
Elektronik, Sensorik, Mikrokontroller, Robotik
-       Aufbau und Betrieb einer Amateurfunkklubstation fuer HF und VHF/UHF SAT Betrieb
-       Grundlagen der Herstellung von elektronischen Baugruppen


Hohenstaufen-Gymnasium Kaiserslautern

Am Hohenstaufen-Gymnasium lernen und lehren rund 1100 Schuelerinnen und Schueler und 90 Lehrkraefte.

Die Schule ist regional, ueberregional und bundesweit gut vernetzt. Ueber die Mitgliedschaft im bundesweiten MINT-EC-Schulnetzwerk hinaus ist sie Mitglied im TU-Net-MINT der TU Kaiserslautern und bei der Initiative MINT-Region-Westpfalz.

Daraus ergeben sich zahlreiche Kooperationen mit dem Fraunhofer Institut fuer Techno- und Wirtschaftsmathematik, dem Fraunhofer Institut für Software Engineering, dem Deutschen Forschungszentrum für kuenstliche Intelligenz, der TU Kaiserslautern, dem renommierten Software-Unternehmen Insiders Technologies und die IT2School- Kooperation der Robert Bosch GmbH.

Das MINT-Profil ist eine Synthese aus dem MINT-AG-Konzept, dem MINT-Wettbewerbs-Programm, dem Informatik-Angebot und dem IT-Konzept zur Vermittlung der Kompetenz, sinnvoll mit neuen informationstechnischen Medien umzugehen. Alle Konzepte beziehen alle Klassenstufen ein und sind für alle Schuelerinnen und Schueler verpflichtend, wie das IT-Konzept, oder werden allen angeboten.

2015 wurde das Hohenstaufen-Gymnasium fuer sein digitales Bildungskonzept mit dem Arbeitgeberpreis für Bildung ausgezeichnet.

Zahlreiche Projekte wie das Wetterballon-Projekt "Cloud Walk", die meeresbiologischen Exkursionen nach Elba und das Tablet-Projekt "Tab-Class" bereichern das MINT-Profil.

Englisch wird in je einer Klasse pro Jahrgangsstufe bilingual unterrichtet. Zusaetzlich gibt es eine breite Palette an Fremdsprachen, die die Schuelerinnen und Schueler erlernen und waehrend verschiedener Austauschprogramme vertiefen koennen.

Neben dem breit gefaecherten musischen Angebot, das sowohl Theater- und Musicalauffuehrungen als auch klassischen und modernen Konzerten beinhaltet, hat auch der Sportbereich eine lange Tradition. Hier nehmen Schuelerinnen und Schueler regelmaeßig an Wettbewerben im Rahmen von „Jugend trainiert fuer Olympia" in verschiedenen Sportarten teil.

Das Hohenstaufen-Gymnasium ist Medienscoutschule und Medienkompetenzschule des Landes Rheinland-Pfalz.


Students First Names & Questions:
1. Paul (16): Gab es schon einmal brenzlige Situationen auf der ISS, in denen Sie Angst hatten?
2. Falko (14): Wie fuehlt man sich unmittelbar vor dem Start der Rakete ins All, wenn es kein Zurueck mehr gibt?
3. Franz (14): Welche Zeitzone wird auf der Station gelebt?
4. Kassandra (14): Welche physischen und psychischen Auswirkungen hat das Leben auf der Raumstation?
5. Jonas (14): Was war das Ungewoehnlichste, das Sie auf der ISS je gesehen haben?
6. Benedikt (14): Gab es einen Moment im All, an dem Sie sich gewuenscht haben, auf der Erde zu sein?
7. Raffael (14): Gibt es einen privaten Raum oder Privatsphaere?
8. Anshdeep (14): Wie ist das mit dem Essen geregelt und wie ist der Geschmack?
9. Helena (15): Glauben Sie an Außerirdische?
10. Benjamin (15): Wie veraenderte sich Ihr Blick auf unsere Lebensweise nach Ihrem Einsatz im All?
11. Jocelyn (14): Gibt es geregelte Schlafzeiten?
12. Eric (14): Was muessen wir tun um Astronaut zu werden?
13. Philipp (15): Welchen irdischen Gegenstand vermissen Sie im All am meisten?
14. Birk (17): Wuerden Sie die Reise zum Mars antreten, falls das moeglich waere?
15. Tobias (14): Sind Sie lieber im All oder auf der Erde?
16. Paul (14): Gibt es ein Problem mit Weltraumschrott?
17. Klaus (16): Wie war Ihr Gefuehl beim ersten Blick von der Raumstation auf die Erde?
18. Philip (14): Waren Sie schon einmal froh, in einem Moment nicht auf der Erde gewesen zu sein?
19. Tamino (14): Welche Aufgaben hat der Kommandant?
20. Franz (14): Wie groß ist die Abwechslung an Gerichten?

Translation
Matthes-Enderlein-Gymnasium Zwoenitz

The school named „Matthes-Enderlein -Gymnasium was founded in 1975 (in socialist GDR times) as a general school named „Friedrich Engels", then it became a secondary school from 1992 onwards. In 2002/2003 the school was refurbished and in 2008 the rooms for natural sciences and information science were modernized.

At the moment the school has 670 students and 60 teachers. Pupils are taught in two different profiles,the advanced scientific and the advanced linguistic (teaching a third foreign language) profiles.

English is the first foreign language and students can then choose Latin, French or Russian.
In grade 8 the scientific profile teaches a lot of different fields: optics, health, about the earth´s atmosphere or water. In grade 9 it comes to learning about light, colors, communication and issues about
the earth. In grade 10 pupils are taught about measurements, different operations and regulations, bionics and astronomy.

As the school is a secondary school with focus on sciences and languages it is possible to integrate all classes of those grades into activities concerning contacts to the ISS:
Students will broaden their horizons and acquire more knowledge during the preparations and the actual contact with the ISS:
Our schools offers a variety of full-day-provision in different fields of sciences, such as a course for achieving a HAM radio license, construction of electronic circuits in the area of telecommunication and networks, meteorology, aerology, climatology, sciences about earth and space, radio astronomy and electronics, sensor technology, microcontrollers and robotics, esp. opening and operating  an amateur radio club for short wave and VHF/UHF and basics of the manufacturing of electronic assemblies.

Hohenstaufen-Gymnasium Kaiserslautern
Hohenstaufen-Gymnasium is a place for teaching and learning for 1100 students and 90 teachers.

Our school has strong connections at regional, state and even national level. Not only is the school a member of the national MINT-EC-School Network, but also of the TU-Net-MINT of the TU Kaiserslautern. Furthermore, it is part of the MINT-Region-Westpfalz initiative.

As a result, our school has established cooperation with partners such as the Fraunhofer Institute for Industrial Mathematics ITWM, the Fraunhofer Institute for Experimental Software Engineering IESE, the German Research Center for Artificial Intelligence, the TU Kaiserslautern, the renowned software corporation Insiders Technologies and the IT2School project of the Robert Bosch GmbH.

The MINT-profile is a synthesis of our MINT-AG-concept, our MINT-competition-program, computer science education and our IT-concept, which teaches students how to use media based on information technology sensibly and responsibly.  All these concepts are integrated into all grades and are available to all students. Some of them, for example the IT-concept, are mandatory.

In 2015, Hohenstaufen-Gymnasium was awarded the 'Arbeitgeberpreis für Bildung' for its concept of digital education.

The MINT-profile is enriched by many of the Hohenstaufen-Gymnasium's projects, such as the 'Project Cloud Walk', revolving around a weather balloon, our marine biology field trips to Elba and the 'Tab-Class', a project in which every student of a class is equipped with a tablet to work with in lessons as well as at home.

In each grade, one of the classes receives bilingual education (English – German) in various subjects. On top of this, there is a wide range of foreign languages which students can learn and put to use during exchange projects.

Together with our large selection of performing arts clubs, including theater and concerts involving music from both classical and modern genres, the sports division of our school has a longstanding tradition. Many of our students participate in competitions preparing them for the initiative 'Jugend trainiert für Olympia' ('Youth training for Olympics').

Hohenstaufen-Gymnasium is an officially certified Media Scout and Media Competence school of the state of Rhineland-Palatinate.

Students First Names & Questions:
1. Paul (16): Has there ever been a moment on the ISS, in which you were scared?
2. Falko (14): How does it feel right before the launch of the rocket when there is no way back?
3. Franz (14): Which time zone do you use in the station?
4. Kassandra (14): Which physical and psychological impact on life do you feel when you are in the space station?
5. Jonas (14): What is the most unusual thing that you have seen on the ISS?
6. Benedikt (14): Has there ever been a time in space when you whished to be back on earth?
7. Raffael (14): Is there a private room and what about privacy in general?
8. Anshdeep (14): How about meals and food? What does it taste like?
9. Helena (15): Do you believe that extraterrestrials exist?
10. Benjamin (15): How has your view of our way of life changed after your mission in space?
11. Jocelyn (14): Is there sleep on a regular basis?
12. Eric (14): What do we have to do to become an astronaut?
13. Philipp (15): Which terrestrial object do you miss most in space?
14. Birk (17): Would you be willing to partake on a maned mission to mars if possible?
15. Tobias (14): Where do you like it better, in space or on earth?
16. Paul (14): Is there a problem with waste, like worn-out spaceships?
17. Klaus (16): What was your first feeling while looking at earth from above?
18. Philip (14): Has there ever been a time when you felt glad that you weren`t on earth?
19. Tamino (14): Which tasks and duties does the commander have?
20. Franz (14): Is there a diversity in the meals?

About ARISS:

Amateur Radio on the International Space Station (ARISS) is a cooperative venture of international amateur radio societies and the space agencies that support the International Space Station: NASA, Russian Space Agency, ESA, JAXA, and CSA. The US Center for the Advancement of Science in Space (CASIS) and the  National Aeronautics and Space Administration (NASA) provide ARISS special support. 

ARISS offers an opportunity for students to experience the excitement of Amateur Radio by talking directly with crewmembers on board the International Space Station. Teachers, parents and communities see, first hand, how Amateur Radio and crewmembers on ISS can energize youngsters' interest in science, technology, and learning.

The primary goal of ARISS is to promote exploration of science, technology, engineering, and mathematics (STEM) topics by organizing scheduled contacts via amateur radio between crew members aboard the ISS and students in classrooms or informal education venues.  With the help of experienced amateur radio volunteers, ISS crews speak directly with large audiences in a variety of public forums.  Before and during these radio contacts, students, teachers, parents, and communities learn about space, space technologies, and amateur radio.  For more information, see www.ariss.org, www.ariss-eu.org and https://www.amsat-on.be/hamtv-summary/.

73,
Gaston Bertels – ON4WF

ISS Tracking